Ezzel a terepjrval nem akrmi a tmtt belvrosban
kzlekedni s itt nem csak a mretekbõl add problmkra gondolok. A Hummer-ben
lve megllaptottam, hogy ktfajta jrkelõ ltezik: meglepett vagy megijedt.
Az emberek egy rsze gy nzett, mintha ppen egy hbors filmbe csppent volna
bele, de voltak olyanok is, akik egyszerûen megdermedtek a ltvnytl. Az
biztos, hogy egyedi jelensg a Hummer, tervezsnl inkbb a katonai clok,
mintsem a szpsg dominlt. Ettõl fggetlenl volt, akinek tetszett ez a
monstrum s be kell valljam, hogy n is inkbb a duzzad erõt lttam az autban,
nem a szgletes formkat. De mg egy kicsit visszatrnk az aut ltal kivltott
hatsra, mert gy rzem, ez tkrzi legjobban az aut igazi njt.
Eddig
azt hittem, hogy az emberek csak az S Mercedesekre, nagy BMW-kre, vagy
sportkocsikra kapjk fel a fejket, ht most tvednem kellett, mert a Hummer-nl
nincs feltûnõbb aut jelenleg. Termszetesen, ha llt az aut, akkor mindenki
csodlkozva nzegette, ha ment, akkor mr inkbb menekltek. Br szerintem
lerhatatlan a kivltott hats, azrt egy-kt jellemzõ pldval tudok szolglni.
A vrosban pldul elg knnyen beengedik az embert a svba, hiszen nem akar
senki sem ktzkdni ezzel a szrnyeteggel, mg a buszok is jobbnak lttk
flrehzdni. Elsõsorban az aut 2,2 mteres szlessge nyomaszthatta az
elõttnk haladkat, amely radsul a tkrkkel egytt mr 2,48 mter, ami alig
kisebb, mint egy teljes sv.
De a hegyi szerpentinen is rt egy hasonl
lmny, ugyanis a keskeny ton egy les kanyarban szembetallkoztam egy Ford
Escortos hlggyel. Ht szegnynek fent akadtak a szemei, mikor megltta, hogy mi
jn szembe. Hirtelen lefkezett s elrntotta a kormnyt, pedig simn elfrtem
volna mellette. Az ijedtsgtõl teljesen begrcslhetett, lehet, hogy mg azta
is ott ll, nem mer elindulni. Egy msik tapasztalat mr sokkal veszlytelenebb,
hiszen ez egy pressz elõtt trtnt. Meglltunk venni egy-kt dolgot, s a
pressz kis kertjben a fiatalok egybõl felkaptk a fejket. gy bmultak, hogy
majdnem kiestek a szkbõl, szerintem nem igazn tudtk hov tenni, hogy most mit
is ltnak.
De ennyi elg is a ponokbl, hiszen azrt az aut
vezetsvel kapcsolatban is vannak rdekes lmnyeim. Pldul a beszlls sem
egyszerû, mert egy fellpõ csvn keresztl lehet bejutni az egsz magasan lvõ
kaszniba, s az ajt nylst sem ppen a hossz embereknek terveztk. Ha mr
bejutottunk egybõl feltûnik, hogy hatalmas bell is a hely, lnyegben ngy
ember egyms mellett simn elfrne, ha lennnek lsek, mintha egy kamionban
lnk. Ezek helyett azonban ell egy hatalmas kitremkeds helyezkedik el,
amelyre a fegyvereket lehetne rgzteni, htul pedig egy rakod fellet, amely
mg rgztõ flekkel is fel van szerelve. Lnyegben ez utbbi a csomagtart,
mivel htul csak egy plat van ponyvval letakarva. A vezetõt egybknt jcskn
elhalmoztk gombokkal s mûszerekkel, ez azrt van mert az autban csak az index
bajuszkapcsolja van, az ablakmost mr tbb billenõkapcsolval vezrelhetjk. A
mûszerek kztt van fordulatszmmrõ, sebessgmrõ, de mrik a vzhõmrskletet,
az zemanyagszintet, valamint a kerknyomst is. Jobbra egy nagyobb dudor, a mr
emltett fegyvertart-llvnynak kinzõ valami mellett tallhat az automata-,
valamint a terepvlt karja, lentebb pedig egy csõ, a kzifk. Ezek utn nzzk
a felszereltsget.
A kt elsõ ls kztti hatalmas rszt a polgri
vltozatban gy prbltk kihasznlni, hogy nhny extra ebbe kerlt. Ide
helyeztk el a gyri hifit, amely a vezetõ fel van fordtva, kzpen fell
pedig a szintn szria CD-tr tallhat. De van ebben az autban mg szmtalan
extra, vegyk ezeket is sorjban. Pldul elektromos ablakemelõ, kzpontizr,
riaszt, vagy lgkondicionl is szria, de az elsõ ls is kartmaszos. Vannak
rdekes extrk is, ilyen a terepvlt, valamint a vltoztathat kerknyoms,
amely azt jelenti, hogy menet kzben tengelyenknt lehet mdostani a nyomst az
tviszonyoknak ppen megfelelõre. A passzv biztonsg rdekben a fkezst
blokkolsgtl segti, ami hasznos lehet a 3,3 tonna meglltshoz. Lgzskok
viszont nincsenek a Hummer-ben csak egyszerû hrompontos vek, az aut inkbb
merevsgvel vdi meg az utasokat. Egy rgebbi trsteszten egybknt a Hummer-t
egy betonfalnak tkztettk, amelynek hatsra a betonfal kidõlt, a terepjr
pedig nhny horpadssal megszta. gyhogy ebben az autban tnyleg biztonsgban
rezhetjk magunkat, inkbb csak arra kell figyelni, nehogy kilaptsunk valakit.
Az ismerkeds fzisa utn jtt a tesztvezets, magamhoz kpest
visszafogottan kezdtem el az elsõ kilomtereket. Persze ennek voltak elõzmnyei,
ugyanis mikor eljsgoltam az ismerõseimnek, hogy mit fogok vezetni, tbben azt
mondtk, hogy ezzel a 3,3 tonns 2,2 mter szles monstrummal lehetetlen
vrosban kzlekedni. A nagytbbsg szerint el sem fr az ton, a dugkban meg
sem lehet moccanni vele, s egyb ilyen ijesztgetseket hallottam, de azrt csak
megprblkoztam vele. Termszetesen a belvrosi cscsforgalombl indultunk, hogy
tudjunk reaglni e vlemnyekre, akr pozitvan, akr negatvan. Tbben azt sem
tudjk elkpzelni, hogy egyltaln mire j egy ilyen kocsi, ht most erre
prblom megadni a vlaszt.
A vrosi kzlekeds valban nem az igazi a
Hummer-ral, de lehet vele menni, csak kicsit vatosabban kell a szoksosnl
vezetni. Elsõsorban a mretei miatt, mivel ezeket azrt szokni kell, fõleg
azrt, mert vannak olyan rszek, amelyek nem jl lthatk. A tkrk viszont
nagyon nagy segtsget jelentenek, tkletesen lehet belõlk htra ltni,
valamint ezek az aut legszlesebb pontjai, vagyis csak ezeket kell nzni, hogy
elfrjnk. A vrosban nagyon msra nem is figyeltem, mivel az aut nagyon
knnyen irnythat, ksznhetõen az automatavltnak, valamint a nagyon knnyû
szervokormnynak. Erre a kormnyra azt is lehetne mondani, hogy tl nagy a
rsegts, de ezzel vitatkoznk, hiszen kemny terepen erre van szksg. Ezeken
kvl mg a fk rdemel emltst, amely ugyan jl szolgl, de a barzds gumik
az aszfalton knnyen elvesztik a tapadsukat, ezrt hajlamosak kicsit
csszklni.
Pont ezrt nem ajnlott a Hummer-rel nagyon sportosan menni,
br ezt a 6.5 literes turbdzel erõforrs sem tmogatja. A 195 LE-s erõmû
inkbb 583 Nm-es nyomatkval tûnik ki, hiszen csak ez szmt a terepen. Azrt a
motor jl gyorstja ezt a hatalmas kasznit, de valsznûleg inkbb a nylt
terepen mutatja meg igazi kpessgeit. Azrt nem vagyok teljesen biztos benne,
mert ugyan voltunk az autval a hegyekben, de ez igazbl meg sem kottyant a
Hummer-nek, mg a terepvltt sem kellett hasznlnom. Szerintem Magyarorszgon
nem sok olyan tszakasz van, ami ennek az autnak gondot jelente, igaz, az idõ
rvidsge miatt nem is prblkoztunk ilyen helyek felkutatsval. Teht csak
rosszabb hegyi utakon prblkoztunk az aut kpessgeit megismerni, de a
feladatokat minden knlds nlkl megoldotta.
A tesztben teht inkbb a
vrosi rszek voltak az izgalmasabbak, br nmi megszoks utn mr ez sem
jelentett gondot. Nyugodtan mertem 70-nel a a belvrosban haladni, s a
manõverezs az autk kztt is simn ment. Erre j plda, hogy a Clark dm tri
szoksos dugban taln egy perc alatt simn tmentnk, pedig centizgetni kellett
a helyet. Termszetesen ilyenkor se llt le senki velnk ktekedni, ez is az
aut elõnye. A fogyasztst nem tudtuk letesztelni, ezrt ez gyben a gpkocsi
tulajdonosnak hisznk, aki szerint 18-20 liter az tlag. Terepen termszetesen
ez - mint a tbbi terepjrnl ennl is - akr a dupljra is nõhet, de ez
persze a szakasz nehzsgtõl is fgg. A vgsebessget sem teszteltk, de
ezeknl az autknl ez csak msodlagos. Azrt 160 krl biztos szalad,
flelmetes lehet az autplyn, amikor a Hummer megjelenik a belsõ svban, s
minden irnyban kitlti a tkrket. Nem krds, hogy lehzdnak e szrnyeteg
ell.
Mg egy dologrl nem eset sz, mgpedig a legfontosabbrl, a
vtelrrl. Ez az aut gy minden extrval 33 milli+fba kerl, ami egszen
pontosan 41 milli 250 ezer forint. Nagyon sok, de ezt a technikt s
strapabrsgot meg kell fizetni. Az ms krds, hogy az aut kpessgeinek csak
tredkt tudjuk haznkban kihasznlni, de klfldn sem egyrtelmûen
terepjrsra hasznljk a Hummer-t. Mindenesetre Magyarorszgon van r kereslet,
br azt nem rultk el mennyi kelt mr el belõle. Az ltalunk kiprblt autt
mindenesetre mr eladtk, teht a cikk megjelensekor mr az j tulaj rja vele
a kilomtereket. Ha msnak is van erre ennyi pnze, azoknak mindenkppen
ajnlom, mert hatalmas lmny vezetni, s az is jlesõ rzs, hogy terepen
nincsen akadly... Kpekrt kattints
ide!
Forrs: http://a4.sync.hu/index.php |